לא פעם קרה לי שהייתי נוכחת בוויכוחים בין בני זוג בשלב כזה או אחר של השיפוץ, לפעמים אפילו כל אחד מהצדדים שכנע אותי למה הוא זה שצודק, והכי גרוע, שהלקוחות סיימו לשכנע וחיכו שאני יכריע בסוגיה ואכריז מי צודק ומי טועה. לפעמים בלהט של וויכוח נראה לי שהם בכלל שכחו שגם אני נוכחת איתם בסיטואציה.
הרבה פעמים במפגשים של מעצבות עולה שיח על זה שבמקצוע שלנו יש טשטוש בהגדרת התפקיד ואנחנו מוצאות עצמנו גם פסיכולוגיות, יועצות זוגיות, מדריכות הורים וכו'…
אז מה יש בתקופה הזו של שיפוץ שמציף את הכל באופן כל כך אינטנסיבי?
- היציאה מהשגרה, אם בדרך כלל, בימים של שגרה אנחנו מסגלים לעצמנו התנהלות מסוימת ואת הדברים שאנחנו, בני הזוג, לא מסכימים לגבם, אנחנו 'מטאטאים מתחת לשטיח' ומצליחים להתנהל בשגרה איתם. אז כשיוצאים מן השגרה הדברים פתאום צפים ומתעצמים. זה קורה בהרבה אירועים משמעותיים שיש בחיים, כמו לקראת חתונה, שידוע שזו תקופה רגישה יותר.
- תקופת השיפוץ היא תקופה שניאלץ להחליט כמות גדולה מאוד של החלטות (בממוצע 5000 החלטות) חלק מההחלטות בני הזוג מסכימים בגישתם אליהם וחלק לא, לכן כמות גדולה של החלטות יכולה להיות מועדת לפורענות בקשר.
- קשיים ולחצים אובייקטיביים שהזוג חווה, אם יש ילדים בתמונה אז גם הם יכולים להיות מושפעים מהתקופה דבר שכמובן משפיע על ההורים. הקשיים האובייקטיביים יכולים להיות מעבר למקום מגורים זמני בזמן שהבית עובר שיפוץ, או מגורים בתנאים מאתגרים בבית בזמן שמשפצים אותו, לחצים כלכליים של חריגה בתקציב, בלת"מים שמתגלים במהלך השיפוצים ועוד…
- גורלם של חלומות של כל אחד מבני הזוג נחרץ, כלומר לכל אחד מבני הזוג כנראה יש חלומות לגבי הבית החדש, חלקם הם חולקים אחד עם השני וחלקם מטיילים בין התודעה לתת מודע. בתקופת שיפוץ מתעוררת הבנה שחלק מהחלומות יתגשמו וחלק לא, דבר שיכול להתפתח למשברים ולחיכוכים זוגיים. יש לי פרק בפודקאסט שהקלטתי על חלומות בתקופת שיפוץ, אפשר להאזין לו ולשמוע דוגמאות מהשטח על חלומות שהיו, שהתנפצו ושהתגשמו לפרק לחצו כאן
- לפעמים יש סיבות נסתרות מתחת לפני השטח שאפילו בני הזוג לא ידעו להגדיר אותם, חוויה מהילדות או זיכרונות מסוימים שינחו אותם לרצות או לא לרצות דברים עיצוביים שבן הזוג השני רוצה.
כל הסיבות ברורות ומובנות, אבל איך אפשר להתגבר עליהן?
- לשבת לפני תחילת השיפוץ לשיחה אמתית וכנה לקראתו, (אני חושבת שכוס יין או בירה תמיד תורמת לאווירה, אבל זה כמובן לא חובה). בשיחה להציף שאלות כמו: מה מטרת השיפוץ? מה חשוב לי שיקרה בשיפוץ? מה מפחיד אותי בתהליך? איזה ציפיות יש לי ממך (בן/ת הזוג שלי).
- לצאת לדרך, להתחיל את השיפוץ בידיעה שיהיו קונפליקטים, שיהיו אי הסכמות. לפעמים שיש לנו ציפייה שמשהו יהיה מושלם, קשה לנו יותר שבמציאות הוא לא, אבל אם נדע מראש שיהיו חיכוכים, אם לא תהיה לנו ציפייה לשלמות, יהיה לנו קל יותר להתמודד עם הקונפליקטים שמגיעים בדרך
- כשהקונפליקטים מגיעים, לבדוק האם לאחד מאתנו הנושא חשוב יותר מהשני. לפעמים אחד יוכל לוותר כי הנושא הזה באמת פחות קריטי בחשיבותו מאשר לבן הזוג השני, אבל לפעמים לשני בני הזוג הנושא יהיה חשוב, ואז כדאי לחשוב איך אפשר לשלב "גם וגם", לחפש את הפשרות שמשלבות בין הדברים שחשובים לכל אחד, כך שאף אחד בעצם לא ויתר אלא מצאתם פתרון ששניכם יכולים לחיות איתו בשלום. במידה ואתם לא מצליחים למצוא הסכמות יתכן שכדאי להיפגש עם מעצבת לפגישה או ליווי שתעזור לכם לגשר על הפערים בתהליך השיפוץ. גורם שלישי ניטרלי יוכל להגיד לכם את היתרונות והחסרונות בכל החלטה בצורה אובייקטיבית, דבר שלעיתים יכול לעזור על קבלת ההחלטה.

הדובדבן שבקצפת:
לזכור שכל זוג הוא אחר, דבר שעבד טוב אצל חברים שלכם לא בהכרח יעבוד טוב אצלכם, לכן חשוב להיות כנים עם עצמכם, ולהגדיר כיצד נכון לכם לפעול בתקופה הזו, כמה דוגמאות לפתרונות שזוגות החליטו עליהם:
- חלוקה של הבית לאזורים, וכל אחד אחראי על אזור אחר שקרוב לליבו.
לדוגמא- הבעל אוהב לבשל ורוב הזמן הוא משתמש במטבח, אז הוחלט כי ההחלטות בנוגע לחלוקה הפונקציונלית והעיצוב שלו יהיו באחריות הבעל. לאישה היה מאוד חשוב האירוח, לכן כל החלטה שקשורה בסלון ובשירותי האורחים היתה דווקא שלה.
חלוקה יכולה להיות גם בין החלטות פונקציונליות, שיהיו של אחד מבני הזוג, והחלטות אסתטיות יהיו של בן הזוג השני.
- החלטה כי אחד מבני הזוג בלבד היה מעורב בשיפוץ. כלומר, הייתה החלטה משותפת עם הגדרה של תקציב השיפוץ ותכולת הפרויקט, אבל בפועל רק בן זוג אחד היה מעורב והחליט על ההחלטות. במידה וזו ההחלטה, שני בני הזוג צריכים לעמוד מאחוריה במהלך וגם אחרי השיפוץ, ואם אחד מבני הזוג בוחר לא להיות מעורב אז המשמעות היא גם שלא יבוא בטענות על החלטות שנעשו.
הדבר הכי חשוב לזכור, השיפוץ זה תקופה וזה עובר.
בהצלחה!
יש לי פרק פודקאסט 'איך שומרים על הזוגיות בתקופת שיפוץ' עם הלית אסא, אם עדיין לא האזנתם לו, אני ממליצה בחום, לקישור לפרק לחצו כאן.